Ale jako tenkrát ten, který se narodil pouze z těla, pronásledoval
toho, který se narodil z moci Ducha, tak je tomu i nyní. (Gal 4,29)
Nepřipadá
nám nijak překvapivé, že ohrožen byl Izák od Izmaela a ne naopak. Vždyť
v té době byl Izák malinké dítě a Izmael dospívající chlapec. Když se
ale zamyslíme nad jejich pozdějšími životy, i když o nich nemáme mnoho
zmínek, je zřejmé, že stejný trend by tu pokračoval i dále. O Izákově
povaze máme jen letmé zmínky, ale je z nich zřejmé, že to byl člověk
mírný, který sice zakusil veliké Boží požehnání, ale zároveň trpěl útlak
(máme zanamenán jeho spory s Pelištejci, v nichž to byl on, kdo byl v
právu, ale ustupoval). Na druhé straně proroctví hovoří o divoké,
konfliktní povaze Izmaele ("bude to člověk nezkrotný, jeho ruka bude proti všem a ruce všech budou proti němu; bude stát proti všem svým bratřím" 16,12). Kdyby nebyl odeslán daleko na východ, byl by to přirozeně on, kdo by útočil, nikoli Izák na něj.
A
tak to na tomto světě odedávna chodí. Boží símě zakouší požehnání z
nebes, ale útlak na zemi. Od lidí v okolí, ze strany státu, od
příslušníků jiných náboženství, od křestanů, kteří se
nevydali Bohu. Duch tohoto světa si najde cestu, aby na drahé Boží lidi vyléval svou zlobu,
protože mu nepatří a nemá nad nimi moc.
A bylo to tak ostatně od
počátku. První vraždy se dopustil silný bratr Kain, hnětoucí rádlem
zemi, na bratru Ábelovi, trochu snílkovi, který provázel ovečky na pastvě a
často s nimi spával. Ábelovo jméno znamená "pára", a charakterizuje jejich rod, jejich křehkost a zranitelnost.
Izákové, požehnané
símě našeho věku, mohou mít mnoho chyb, ale jednoho se nesmějí dopustit:
způsobit útlak druhým, pronásledovat je. Jakmile by to učinili, nejenže
celé jejich poselství přijde vniveč, ale jejich nitro se nenávratně
změní. Od nevěsty se mohou nevědomky posouvat k nevěstce, aniž by si toho
všimli. "Počavše duchem, tělem končíte?" (Gal 3,3) Dějiny církve jsou
toho dokladem.